lördag 11 juli 2009

Ernst Haeckels fantastiska teckningar

Ibland är det de till synes små sakerna som gör störst intryck. Nyligen besökte jag Louisiana i danska Humlebaeck. I museuishopen hittade jag en bok så liten att den ryms i min handflata; Art Forms in Nature innehåller en samling teckningar av Ernst Haeckel (1834-1919). 

 Trachomedusae. Aspidonia. Asteridea. De olika motivens poetiska namn går hand i hand med hur de ser ut. Kaleidoskopisk är ett ord som används i boken för att beskriva Haeckels stil. Psykedelisk är ett annat som passar in. Virvlande, pulserande och närmast hypnotiserande - Haeckels bilder fascinerar. 90 år har passerat sedan denne vetenskapsman dog. Hans exakta och med stor skärpa utförda teckningar håller än. Jag tittar på de vackra och mystiska bilderna med förundran. Långsamt vänder jag sidorna i den lilla boken och kommer till rubriken Octopus. Bläckfiskens ögon tittar ut från bilden och Haeckels detaljrika och symmetriska teckning håller greppet om min blick. Längre fram i boken stannar jag vid rubriken Tympanidium. Jag slås av att de explosiva formerna hämtats från den vidunderliga naturen.

Ernst Haeckels teckningar får mig att längta efter nya möten med märkliga organiska former, långt från stadens asfalterade gator och betong.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar