lördag 8 augusti 2009

Svensk affischkonst på Nordiska Museet

1960- och 1970-talens svenska affischkonst dammas av emellanåt och visas upp på museer och konsthallar, dvs. miljöer som ligger långt ifrån var affischerna ursprungligen kunde beskådas. Att affischerna plockas fram ur arkiven är förstås viktigt. Perioden var betydelsefull på flera plan. Affischerna innehåller ofta politiska kommentarer med en direkthet som inte så ofta syns i dag. Dessutom är flera av bilderna intressanta ur ett estetiskt perspektiv. Färgstarka och hallucinatoriska retar de ögat och de lekfulla kompositionerna skapar reaktioner hos betraktaren. Affischerna inspirerar och får många av oss att le, somliga tycker att de är "flummiga" produkter av hippiekonstnärer.

På Nordiska Museet i Stockholm visas till och med den 4:e oktober utställningen Proggens affischer. Besökaren hittar verk som Kjartan Slettemarks Nixon med kaffekopp (1971) och Carl Johan De Geers Vägra Vapen (1967). Med på utställningen finns också Sture Johannessons Revolution means revolutionary concsiousness (1968), för de flesta känd som "Hashflickan". Bilden väckte stor uppmärksamhet i samband med en utställning på Lunds Konsthall. Utställningen stoppades och affischer brändes! Trots den stränga censureringen av Johannesson, har "Haschflickan" etsat sig fast i svenskarnas medvetande. Bilden, som bland annat syns skymta förbi i Lucas Moodyssons film Tillsammans, är numera ett hett samlarobjekt.

Proggens affischer visar också en koncertaffisch som gör reklam för en spelning med det i dag kultförklarade bandet Hansson & Karlsson. Bilden är gjord i samma anda som de psykedeliska affischer som var vanliga i Californien under 1960-talet, vilka i sin tur var starkt influerade av Alfons Mucha, en tjeckisk affischkonstnär verksam i Paris under slutet av 1800-talet och början av 1900-talet.

Hansson & Karlsson-affischen håller onekligen samma klass som de bilder som skapades av de amerikanska affischmakarna. Vilt och ohämmat rör sig bokstäverna över bilden. "Lucy is at Filips. REGERINGSG. 27-29", står det på affischen. 

"HANSSON & KARLSSON... FREAK OUT", läser jag i nedre vänstra hörnet. "TICKETS 5 KR.

F
L
A
S
H
IT"

Affischkonsten så som den såg ut på 1960-talet försvann i och med punken och 1980-talets plastiga uttryck. I dag finns ett nyvaknat intresse för hippierörelsens bildvärld. Psykedelisk, bubblande och politisk utmanar den betraktaren. 

Besök Nordiska Museets hemsida här.

2 kommentarer:

  1. Han som gjort affischen är en vän till mig. Han heter Gianpiero Tartagni och var filmproducent i Rom fram till 1992, då han och hans fru blev vin- och olivodlare på svärfaderns ägor i Lucca Toscana. www.colleverde.it

    SvaraRadera