onsdag 2 mars 2011

Malmö enligt Burroughs del 2

Läsare av föregående inlägg om William S. Burroughs eventuella Malmö-besök på femtiotalet kanske fortfarande inte känner sig helt övertygade om att att beatlegenden verkligen var i staden. Men vid en närmare titt på saken är det högst sannolikt att Burroughs var där.

Vykort över Malmö poststämplat
1957 - året då Burroughs var i stan.
När berättarjaget (Burroughs?) säger till karaktären "K E" att de ska gå "raka vägen ombord på den där färjan igen", ligger det nära till hands att tänka att "K E" är en fiktiv person. Men vid en stunds funderande inser jag att initialerna troligen står för Kells Elvins, en vän till Burroughs. Elvins bodde nämligen i Köpenhamn på 1950-talet och Burroughs besökte honom sommaren 1957.

Jag vänder mig till Keith Seward på RealityStudio.org, ett community för Burroughs-entusiaster, i hopp om att få mer information om beatförfattarens eventuella Malmö-besök. I ett mail bekräftar Seward att "K E" syftar på Burroughs vän i Köpenhamn.

"'KE' står för Kells Elvins. Burroughs besökte Elvins i Köpenhamn juli-augusti 1957. Han förefaller även ha besökt Sverige under den resan", skriver Keith Seward.

I mailet nämner han också boken With William Burroughs: A Report from the Bunker, där Burroughs själv berättar att han var i Sverige under två dagar.

"Förmodligen besökte han Sverige i slutet av augusti eller i början av september 1957. Så vitt jag vet känner man inte till så mycket om denna korta resa."

Personligen ser jag ingen anledning att tvivla på om beatförfattaren besökte Malmö på 1950-talet. Men för säkerhets skull lämnar jag frågan med ett citat från Burroughs själv:

"The writer has been there or he can't write about it."*


*William S. Burroughs, The Adding Machine - Selected Essays, Arcade Publishing, 1993 (s 194)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar