Tidningen Kvällsposten uppmärksammar i dag konstnären Sture Johannesson, just nu aktuell med utställningen Time as matter - the Macba collection i Barcelona. På Macba visas de nio numera legendariska affischer som Johannesson gjorde åren 1967-1969. Eftersom bilderna trycktes i Köpenhamn hos Permild & Rosengreen, går de under namnet the Danish collection. I serien ingår den välkända Revolution means revolutionary consciousness som i folkmun kallas "Haschflickan".
Läs artikeln i Kvällsposten här.
"Detta är förstås höjdpunkten i min karriär", säger Johannesson till Kvällsposten.
Artikeln är skriven av Olle Berggren. Den som har följt Johannesson under en längre tid känner till att Berggren är en av få svenska journalister som vid flertal tillfällen uppmärksammat konstnären på ett nyanserat sätt, utan försök till stigmatisering och moraliserande.
The Danish collection är en visuell krutdurk. När Johannesson skapade bilderna laddade han dessa med information och koder från 1960-talets motkultur på ett sätt som visat sig ha sprängkraft även i vår tid. Bob Dylan, tidningen International Times och Che Guevara är några exempel på referenser som dyker upp i affischerna. Många av de bilder som gjordes under andra halvan av 1960-talet, avsedda som reklam för rockkonserter, känns numera ofta daterade och kliché-aktiga. Johannessons affischer har däremot bibehållit en vibrerande energi och kraft som berör; kaxiga, uppkäftiga och ohämmat anarkistiska bränner de till än i dag, fyrtio år senare.
Time as matter - the Macba collection visas fram till den 31:e augusti.
För den som vill fördjupa sig i Sture Johannessons konst utgör boken When the legend becomes fact, print the legend, skriven av Lars Bang Larsen och Johannesson själv, en utmärkt ingång. Boken är utgiven av Sternberg Press och går att beställa direkt från deras hemsida.
Läs artikeln i Kvällsposten här.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar